Oczywiście, jeżeli nasze auto napędza silnik diesla, to tankujemy ropę lub inaczej mówiąc olej napędowy (skrót na dystrybutorze ON). Ale czy są jakieś normy, które powinno spełniać to paliwo? Czy naprawdę droższe paliwo do diesla jest lepsze? Jaki olej napędowy wybrać? Kierowcy nieustannie się głowią, jak zaoszczędzić w dobie rosnących cen na stacjach benzynowych? Czy eksperymenty z paliwem do silników diesla mają jakikolwiek sens?
Przepisy i normy odnośnie oleju napędowego
Według polskiego prawa paliwo, które możemy tankować do naszego diesla to olej napędowy który spełnia normę EN 590. Niektóre samochody w Polsce mogę być tankowane także innym rodzajem paliw, na przykład bioestrami lub mieszaninami oleju napędowego z bioestrami. Niestety część osób w Polsce tankuje samochody oraz maszyny rolnicze nie olejem napędowym, ale także zwykłym olejem opałowym, który nie spełnia wyżej wymienionych norm. Dłuższe tankowanie i jeżdżenie oleju opałowego może mieć bardzo poważne konsekwencje, uszkodzenia silnika i wtryskiwaczy. Oczywiście, w przypadku kontroli i wykrycia w baku oleju napędowego czekają nas także konsekwencje prawne – na przykład mandat lub nawet sprawa sądowa. Zmiana przeznaczenia paliwa jest przestępstwem skarbowo-karnym, więc musimy się liczyć co najmniej z grzywną.
Jakie paliwo tankować do diesla?
W przypadku diesla nie ma takiego problemu, jak z autem benzynowym. Jeżeli jeździmy benzyniakiem, może nas na stacji spotkać swego rodzaju dylemat oraz nazwijmy to „bogactw wyboru”. Mamy przecież możliwość zatankowania paliwo 95 oktanów, 98 oktanów oraz cała masę różnych „super paliw”. W przypadku diesla mamy do wyboru zwykle klasyczny olej napędowy oraz olej napędowy wzbogacony, który może zapewnić większą moc. Które z tych dwóch paliw do diesla wybrać? Praktycznie nie ma to większego znaczenia, decyzja należy do nas. Czy będziemy jeździć na paliwie bardziej ekonomicznym, czy zapłacimy trochę więcej za litr oleju napędowego po to, by korzystać z polepszonej dynamiki silnika.
Dodaj komentarz