Wikipedia definiuje Choppery w następujący sposób: „w założeniu jest to przerobiony motocykl. Motocykle typu chopper zostały spopularyzowane przez film Easy Rider.”. Piękne i według mnie zupełnie nietrafione. No może nie zupełnie, ale zdecydowanie ta odpowiedź nie wyczerpuje tematu, dlatego posililiśmy się na wiele głębszą analizę, żeby móc wyczerpać temat i odpowiedzieć na pytanie czym właściwie jest chopper?
Jakie cechy mają Choppery?
Kiedy myślicie o motocyklu typu chopper, to jaki obraz macie przed oczami? Założę się, coś w stylu podręcznikowego Harley’a – silnik typu V i dużo chromu, zgadza się? Najbardziej klasyczne choppery rzeczywiście tak wyglądają, ale trzeba jeszcze do tego opisu dodać to, co najważniejsze, co w sposób maksymalnie jednoznaczny definiuje choppery:
- duże i wąskie koło przednie
- szerokie koło tylne, nierzadko o średnicy większej niż 200 mm
- krótkie błotniki z przodu i z tyłu
- wąskie lagi (bez osłon)
- wysunięty do przodu „widelec”
Mamy już zatem bardziej wykrystalizowany obraz choopera. Ale chwila? Gdzie ten silnik typu V i gdzie dużo chromu? Nie ma?
Choppery fabryczne i Choppery customowe
No w sumie fakt, nie ma chromu i silnika typu V, bo być ich nie musi, ale po kolei. Choppery występują jako motocykle seryjne, ale wcale nie muszą być Harleyami! Dla mnie jeden z najbardziej charakterystycznych chopperów wcale nie pochodzi ze stajni HD, ale z drugiego końca świata – z Japonii. Mowa oczywiście o doskonale znanych także w Polsce SUZUKI Intruder VS, a najbardziej znany z nich to nieśmiertelny VS 1400 (w wersji amerykańskie Boulevard S83). Ale ustaliliśmy przecież, że Chopper nie musi być fabryczny, może być zbudowany w garażu, a to daje nam pewną dowolność na przykład z silnikiem! Może to wcale nie być “V-ka”, tylko silnik typu bokser jak w BMW, albo nawet rzędówka, jak na przykład w motocyklach marki Triumph.
Dodaj komentarz